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Transversality and Mediality: The Social and Societal Character of Language in Educational Field of View.

Festvortrag / USST Shanghai, 29. 10. 2023

Thomas A. Bauer, Vienna

  1. Studying languages is not just a project of appropriation of mechanisms of speech, it is much more the development or even the generation of competence. It is the the effort, the challenge, the chance and the pleasure to open the mind for other cultural horizons of construction of reality.
  2. To understand another culture is not just to be able or to be interested to observe or to cover other configurations of world and reality by idioms, words, grammar or metaphors of description To observe other cultures always means an observation on second order: to observe as we observe, to observe ones interest and concepts of observation.
  3. Observation is not just the happening to be confronted with an object as it seems to be (phenomenology), it always is the intention to understand oneself in relation to another (otherness / similarity / comparativeness  of construction): observing others (other cultures / linguistic constructions, metaphors etc.) is determined by intention (interest) to mirror one’s own cultural constructs (language, rituals) of reality and/or relevance in someone else’s cultural constructs.
  4. This argues the educational interest in two language competence concepts:  a) transversality/transversal competence and b) mediality/media literacy: meaning a) interest/openness, listening/understanding, empathy/awareness etc.), and meaning b) to speak and to understand the media character of a language – mediated to society and culture by criteria of sense of communication like usability, aesthetics and ethics.
  5. Transversality and mediality are framing the complexity of a language, which never is the complexity of any matter just by itself, but always the complexity of using the language (generative grammar / algorithm) because of or in order to connect discourses, society, individual,  culture and contexts of life to each other (mediated configuration).
  6. All that makes it necessary and worth to study, to use and to cultivate different languages, to understand the difference of languages as the challenge and chance of distinction in constructing the reality (constructivist concept: the world is as we think it (M. Gottschlich)- not the other way round: that is the challenge / chance of deciding for relevance (believe) as the sense of communication: we need each other because (and in interest of) of difference / we need difference (of languages / cultures) in order to get (somehow) unified / communified. And the other way round: The more we are different, the more we need each other.
  7. Unification / community / communication are concepts of difference: it does not make (social, societal) sense to unify the same as the same. Since it could be the destination of human being not to be defined (Ch. Foucault), we need mediality and transversality as linguistic criteria of configuration (contextuality) of communication, society and culture.

Corporate Sustainability:

Das gesellschaftslogisch gedachte Modell von Nachhaltigkeit als Paradigma des Wandels im Kontext des globalen Wettbewerbs industriell gedachter Technik und technologisch gedachter Wirtschaft.

Thomas A. Bauer, ESEC Wien (abstract)

Was uns zur Zeit global (und im Kontext von Globalisierung) beschäftigt: das Phänomen transversaler Transformation, das philosophisch, logisch, theoretisch und praktisch in die Deutung des Funktionsprofils von Technik eingreift: deren Modalität und Qualität für Gesellschaft, Kunst, Bildung, Wissenschaft, Wirtschaft und Politik: Technik als Fertigungsmodell: Abfertigung, Ausfertigung, Rechtfertigung,

als Sprachmodell: Konstruktion / Konfiguration von Wirklichkeit.

  1. Von twin crises ist bereits des Öfteren die Rede, derzeit von Klima- und Medienkrise als zwei Übergangsphänomenen, die nicht zufällig in dem Sinne miteinander zu tun haben als sie
  2. in Diskursen (Alltag, Milieus, Medien) offenkundig werden, die einander dynamisieren, dramatisieren und framen: der Klimawandel im Framing der Medienkrise / der Strukturwandel des Mediendiskurses als Sphäre der möglichen Verständigung der Chancen zur Bewältigung der Klimakrise.
  3. die Weltwahrnehmung (Die Welt ist, wie wir sie denken) emotional derart belasten, dass sie das uncertainty-Gefühl und die dauernd mögliche Konfusion in im Zirkel von Angst, Aggression und Apathie steigern
  4. Das Klima – als Beschreibungsmetapher der Sphären, in denen wir natürlich und sozial-gesellschaftlich leben –  hat Mediencharakter wie Medien (Mediennutzung) Klima-Charakter haben (hat): das Momentum der Kontextualität ist sowohl die Herausforderung wie auch die Chance der Bewältigung der Transformationsphänomene: der Klimawandel mobilisiert das Wandlungspotential von Wirtschaft, Politik, Gesellschaft, Medien, Wissenschaft, Spiritualität – wie in deren Qualität von Wandel die Qualität des Klimawandels (wie des Medienwandels) ausgerichtet werden kann.
  5. Für beide Krisenphänomene gilt ein Wert-Begriff als Schlüssel zur Lösung: Sustainability- samt den terminologischen und metaphorischen Abwandlungen: literacy, diversity, resilience, awareness, habitus, skills: Umwelt / Umwelt-Klima als normatives und kontextuelles Konstrukt der Beobachtung von dessen Wandel: Wirtschaft, Politik, Wissenschaft, Bildung (Paradigmenwechsel)
  6. Paradigmenwechsel im gedanklich-logischen (theoretischen) Rahmen der Technik: – Wechsel der Grundauffassung / des Ordnungsmodells der Technik: von der Vorstellung eines funktionalen Verhältnisses von Kunst und Fertigung (praktische Logik der Kreativität, kreative Logik der Praxis mit dem Ziel der Delegation der Umständlichkeit in das Verlaufsmuster von Automation) zur Vorstellung wechselseitiger Versprachlichung (linguistische Metapher / Sprachmodell: Logik der Aussage auf Basis der Grammatik):
  7. die Sprachekompetenz der Technik als generative Grammatik von Kreativität und Kreatibilität: in der Logik generativer Grammatik (Bestimmung, Führung, Fertigung, Antwort-Optionen) Technologie als Mediologie: als Logik der Konstruktibilität / Komplexität / Kontextualität / Praktikabilität
  8. b) die Sprachkompetenz der Kunst als offener Horizont von Kreativität und Kreation (Kreativität der Aussage, Deutung, Zeichen, Multiversum, Sinnhorizont, Frage) Kunst als Kommunikologie: als Logik der Sinnverständigung von Welt / Wirklichkeit: Bestimmung der Unbestimmtheit / Multiversalität der Konstruktion von Wirklichkeit und Relevanz.
  9. Unpraktisch? Praktikabilität: Möglichkeiten und Chancen der Praxis:
  10. von der Individualisierung der Praxis zur Soziabilität der Praxis (soziale Praxis)
  11. Praxis als Lernmodell der Ermöglichung / Möglichkeitsmodell des Lernens (Bildung).

Mediality: the cultural-symbolic sphere of social practice

Abstract: At least since the practical complexity of media landscapes is growing, the theoretical complexity of media communication has to be widened (horizon and frame) and deepened (focus) — especially when fulfilling the mission and the quality of science: generating complexity on a level of logical theory towards a subject that is not an object by itself but a culturally programmed metaphor of description: communication, culture, society etc. The complexity of communication, media or society is not a character of those constructs themselves but a complexity of thinking, in practice hopefully reduced, in theory hopefully produced. Facing communication (more) as a cultural performance of humanness and of social practice and facing media (more hermeneutically than technically) demands to conceptualize those constructs as models of knowledge, as culturally programs in search of mindful meaning and meaningful relevance of social /societal life. Therefore, there is need of a shifting paradigm from functional, objectivist concepts to hermeneutically open concepts — not only, but also to generate a wider frame of analysis and interpretation of social and cultural change referred through the mediality character of communication and society. So called social media are not new media but show the possibility as well the challenge and chance of change of media orders. Of course, that demands other (new) competence concepts of social practice.

Bauer, Thomas A: (2021) : Mediality: the cultural-symbolic sphere of social practice. In: Galáxia (São Paulo online) ISSN Publicação Continua. http://dx.doi.org/10.1590/1982-2553202151775 No 46, 2o21, pp. 1 – 21

Vivo, ergo sum-sanus: Communication studies facing Heart as a construction of social knowledge

Abstract: A constructive theoretical view of everyday topics (in this paper context, we mean health) allows us to spot on communication models and cultural features of important daily aspects. This paper holds health up as a model of knowledge inside cultural programme fields. By drawing on this theoretical and scientist communication context, the relationship between health and its development can be shown as a pattern of life, taking always into consideration social conditions. Aunque la mayoría de los científicos compartan hoy el supuesto de que las ideas de salud y enfermedad son construcciones sociales relativas a estados físicos, psíquicos o sociales, sin embargo, todavía se mantienen planteamientos teóricos que, equivocadamente, conciben la salud o la enfermedad en relación con la comunicación. Este artículo busca fijar ambos conceptos –salud y enfermedad– en el marco de los estudios culturales, con la ayuda de la teoría de la observación y con referencias a una teoría sistémica constructiva.

Bauer, Thomas A. (2006): Vivo, ergo sum-sanus: Communication studies facing health as a construction of social knowledge. In: comunicar 1/2006, Madrid